Canada & USA 2011- dag 4

Zondag 24 Juli 2011 - Op weg naar de vlaktes van Montana

Route: Seattle - Charlo
Afstand: 759 km
Activiteiten: rijden, rijden en nog rijden; National Bison Range; slapen op een Guest Ranch
Weer: hittegolf
Wildlife: bisons, whitetail deer, mule deer, elk, antilope
Overnachting: Cheff Guest Ranch

Vandaag hebben we een lange tocht voor de boeg: we moeten tegen de avond toekomen op de Cheff Guest Ranch in het verre Montana, 760 km inlandwaards. De jetlag komt dus goed van pas en we staan rond half zeven op. We nemen snel wat bagels en creamcheese mee van het ontbijtbuffet en vertrekken met de shuttle van 07u00. Om half acht staan we al met pak en zak voor de deuren van Avis in downtown Seattle. Te vroeg zo blijkt, want het kantoor opent maar om 08u00. Ik overtuig Ulrike om een koffie te halen in een Starbucks wat verderop (laatste eerbetoon aan Seattle, home of Starbucks) en wacht ondertussen met de vijf rugzakken op de stoep.

Al snel blijkt dat we er goed aan gedaan hebben om veel te vroeg te komen want de stoep vult zich met andere mensen die wachten op de opening van Avis. Blijkbaar vindt er in de buurt een Microsoft-conferentie plaats en moet iedereen een auto huren bij Avis. Gelukkig staan we als eersten in de rij en mogen we direct aan de beurt wanneer de deuren eindelijk open gaan. Met een koffie en onze zware zakken in de hand, krijgen we de sleutels overhandigd van de rode Chevvie Aveo die de komende drie weken ons transportmiddel én kleerkast én voorraadkast zal zijn.

Ulrike krijgt de opdracht (veel keuze had ze niet) om als eerste te rijden en ons veilig uit Seattle te brengen, terwijl ik (samen met het Michelin kaartenboek) de gids van dienst ben. We zijn nog geen 5 meter vooruit gereden of we moeten al stoppen: we weten niet in welke "versnelling" we de automatische auto moeten zetten: D4, D1, 2, N, P, R ? Ik haal er een meneer van Avis bij en leg uit dat we automatische auto's niet gewoon zijn. De meneer legt ons in gebrekkig engels uit dat de auto altijd in D4 moet staan en dat D1 en 2 niet nodig zijn. Genant!

Al lachend vertrekken we uit Seattle: via de Interstate 5 geraken we al snel op de Interstate 90 waar we de komende 500 km op blijven rijden. Als snel beseffen we dat we niet weten welke brandstof we moeten tanken. Al helemaal gegeneerd bel ik naar Avis en kom ik te weten dat we "Regular Unledded" moeten tanken. We lachen eens goed met onze onwetendheid, en rijden verder op de I90 terwijl we de bagels als ontbijt opeten. Wanneer we voorbij Seattle zijn, komen we terecht in een landschap van bossen, bergen en valleien en passeren we verlaten skistations en grote meren. Na een tweetal uren verandert dit landschap plots in een oneindige open vlakte en woenstijnachtig landschap. De temperatuur in de auto stijgt en we weerstaan niet langer aan de afkoeling van de airco.

Het rijden in de US valt best wel mee merken we: de amerikanen rijden meestal trager dan de snelheidsbeperking en zijn heel hoffelijk en rustig achter het stuur. Wij die de brusselse agressie gewoon zijn vinden het heerlijk om hier te rijden. Alles wordt goed aangegeven en het voelt helemaal niet zo vreemd om hier te rijden. Ook de automatische auto went snel. Een beetje voor Spokane, neem ik het stuur over terwijl Ulrike ondertussen voorleest over de dorpen die we voorbijrijden en over de goudzoekers en de geschiedenis van de streek.

Spokane rijden we gewoon voorbij en algauw komen we terecht in een andere staat: Idaho. In Idaho rijden we weer langsheen bergen en verlaten dorpen.
We krijgen honger maar weigeren toe te geven aan de vele fastfoodketens langs de baan (Taco Bells, Wendy's, Subway, McDonald,...). Uiteindelijk komen we terecht in een verlaten western-dorp Wallace, waar de gloriejaren van het goud duidelijk voorbij zijn. Het is snikheet, de straten zijn verlaten en alle restaurants zijn toe, behalve een vreemd uitziend café. We wagen de kans en komen terecht in een typische diner met allerlei prularia aan het plafond en bestellen elk "2 taco's for 4 bucks". Heerlijk!

Na de lichte maaltijd vertrekken we verder richting Montana. Net wanneer er geen eind lijkt te komen aan de lange rechte snelweg, nemen we de afrit richting "Paradise". Via een kleinere baan komen we terecht in de immense vallei aan de voet van de Rocky Mountains. Het is vijf uur (het uurwerk hebben we één uur vooruitgedraaid), we zijn mooi op tijd en besluiten de National Bison Range te bezoeken.

We merken algauw waar de naam van dit reservaat vandaan komt: nog geen tien meter voorbij de ingang staat een kudde bisons (= buffalo's) te grazen op de baan. Ulrike trekt haar stoutste schoenen aan en rijdt tussen de kolossale dieren heen.

Via een eindeloze kiezelbaan rijden we langs de heuvels van de Range.

IMG_1267.jpg IMG_1275.jpg

We genieten van de prachtige uitzichten over de vallei en spotten al meteen een aantal herten (whitetail deer, mule deer), een eland, en nog een volledige bison kudde.

Na een tweetal uren durende tocht, vinden we de weg naar de uitgang en rijden we richting de Cheff Guest Ranch.

Uiteindelijk komen we rond zeven uur via een ellenlange doodlopende baan toe bij Karen Cheff op de Ranch. De Ranch heeft een uitzicht over de vallei en is aan de voet van de bergen gelegen. Karen leidt ons naar ons kamertje in de hutten waar we onze zakken afsmijten.

Eten doen we op de hoofdbaan (zo'n kwartier rijden) in een motel met een prachtig uitzicht op een meertje, wegens gebrek aan andere opties. Het valt er gelukkig best wel mee: we eten eend met de plaatselijke huckleberries en forel met appeltjes, honing en spek (vreemde combinatie wel).

Met een volle maag en vol zenuwen voor de paardrijtocht van de volgende ochtend, kruipen we in bed.

Geplaatst door Exhalations 14:18 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Canada & USA 2011 - dag 3

Zaterdag 23 juli 2011 - Seattle

Route: /
Afstand: /
Activiteiten: bezoek Seattle
Weer: zonnig en warm
Wildlife: eenden, meeuwen
Overnachting: University Inn

Vandaag slapen we al iets langer uit, maar we staan toch nog rond 7u30 op. Omdat we weer de shuttle van 10u gereserveerd hebben, wandelen we na het ontbijt nogmaals naar het Universitair District. We komen terecht in een interessanter deel van de universiteit en staan versteld van het prachtig uitzicht op Mount Rainier in de verte (wat een kolos!). We nemen de tijd om de buurt te verkennen waardoor we de shuttle op het nippertje maar halen.

Vanuit downtown willen we het Columbia center bezoeken, het hoogste gebouw van Seattle, waar je voor een prikje tot boven kan (in tegenstelling tot de minder hoge Space Needle). Helaas blijkt de toren in het weekend gesloten voor het publiek. Dan besluiten we maar verder naar het zuiden te wandelen, richting Chinatown (een teleurstelling) en Pioneer Square. Dat laatste ligt in de oudste wijk van de stad en is omgeven door huizen in rode bakstenen. We wanen ons even in de late negentiende eeuw en nemen dan de bus richting Capitol Hill, de jonge hippe buurt van Seattle.

Vanuit fifth avenue wandelen we nog een flink eind tot aan de kern van Capitol Hill. Daar kopen we wat lekkernijen in de lokale supermarkt (sushi, wrap, algen, fruit) en picnicken we in het Cal Anderson park, tussen de vele hippe locals (allen met tattoo's, vreemde kapsels, en gekke kleren).

Nadien wandelen we verder naar het noorden langs Broadway, een lange straat met toffe winkeltjes en café's. We komen via chiquere villa's terecht in het Volunteer Park, waar we op de watertoren gaan om zo toch nog een beetje een uitzicht over de stad te hebben.

Nadien wandelen nog steeds verder, gaan we onder de highway door en wandelen we langs de vele boothuisjes aan Lake Union, die dankzij de film Sleepless in Seattle zo bekend zijn geworden. Het is warm, we zoeken verkoeling met een ijsthee in café Voxx en pikken dan een bus mee richting U-district.

Alsof we nog niet voldoende kilometers gedaan hebben vandaag, doen we nog een toer langs het water, helemaal rond de universiteit. Het is prachtig weer, en alle mensen varen op het water met motorboten, watervliegtuigjes, zeilboten, kajakken of zelf een soort van windsurfplank waar staand op gepeddeld wordt. We doen een hele tocht, via het grote universitair stadium en staan versteld van de omvang van amerikaanse universiteiten.

We keren terug naar het hotel en nemen in de late namiddagzon een plonsje in het zwembad, frissen ons op, gaan Indisch eten in University street en kruipen weer vroeg in bed.

Geplaatst door Exhalations 8:47 Gearchiveerd in Verenigde Staten Tagged seattle capitol_hill lake_union Reacties (0)

Canada & USA 2011 - dag 2

vrijdag 22 juli 2011 - Seattle

Route: /
Afstand: /
Activiteiten: bezoek Seattle
Weer: zonnig en warm
Wildlife: eenden, meeuwen
Overnachting: University Inn

Na een veel te korte nacht (luide boiler aan onze kamer en een jetlag waardoor we rond vijven al wakker waren), opgestaan en ontbeten met bagels, creamcheese en peanutbutter. Aangezien de shuttle-service van het hotel naar downtown pas om 10u gereserveerd is, hebben we nog even de tijd om de University of Washington te bezichtigen. We vinden niet meteen de kern van het district, maar komen terecht op een klein jachthaventje aan het water met enkele boothuizen, heel mooi.

Om 10u nemen we het shuttlebusje en komen we terecht in Downtown Seattle. Via fifth avenue en andere grote straten komen we (na de obligate stops in enkele outdoorwinkels) terecht aan de Pike Place Market, een drukke markt met lokale en bio producten die we gretig voorproeven. We merken algauw dat alles hier "organic" is of moet zijn: de met pili omhulde noten, de beef jerky, de verse vis, .... (later in een supermarkt horen we zelfs iemand aan haar vriendinnen vragen of de aardbeien die ze willen kopen wel organisch zijn). We genieten van de sfeer aan de viskramen waar met vis gesmeten wordt van zodra er getipt wordt, en eten een heerlijk bekertje vers seafood en ceviche in de zon.

We wandelen verder, langs de grote avenue en de kaaien en genieten van het stralende weer en de vriendelijke mensen. Wanneer we in de NorthFace winkel de Big Fat Frog-tent willen kopen om de komende weken een dak boven ons hoofd te hebben (we profiteren van het feit dat de tent in de US een hondertal euro's goedkoper is als in België), blijkt de tent niet beschikbaar te zijn. De verkoopster is gelukkig zo vriendelijk om de laatste tent in de concurrerende Rei-winkel opzij te laten zetten. Een eindje verder genieten we van een heerlijke koffie in een net-zo-heerlijke bar "uptown espresso". We sturen het thuisfront wat nieuws, gaan voor een tweede cafeïneinjectie en vertrekken nadien richting Space Needle.

In de Space Needle gaan we alvast niet naar boven, maar we bezoeken wel het Experience Music Project omdat er toevallig een Battlestar Galactica-tentoonstelling is en we dit niet willen missen. Het EMP museum is een echte aanrader: een interactief museum over Nirvana, Jimi Hendrickx ea. waar je ook zelf kunt spelen op de vele instrumenten in de studio's. De Battlestar Galactica-tentoonstelling toont replica's van Vipers en dergelijke, tof om te zien.

Nadien gaan we naar de REI, een enorme outdoorwinkel waar je je schoenen kunt uitproberen op een echt wandelpad buiten, waar je een fiets kunt uitproberen op een mountainbikeparcours en waar je klimschoenen op een grote klimmuur kunt uittesten. We kopen naast de tent ook een gasflesje en nog wat andere spullen die we nog nodig hebben voor het kamperen. Een verkoopster excuseert zich voor het prachtige weer omdat we waarschijnlijk verwacht hadden dat het zou regenen ("Seattle is the Rain capital of the US"), en vertelt dat ze een zeer atypische zomer hebben en dat er nog veel sneeuw ligt in de bergen. 'S avonds hebben we dit meteen opgezocht en inderdaad: het skiseizoen is nog maar een week afgelopen en op recente foto's ligt er nog een pak sneeuw op de hoogste trails. Gelukkig hebben we een muts en warme kleren mee. Maar misschien moeten we onze geplande wandelingen aanpassen. We zien wel!

Van al dat shoppen en wandelen zijn we nogal moe geworden en keren we met de bus terug naar het hotel. We krijgen een nieuwe, grotere kamer waar geen luide boiler meer langsstaat en gaan dan gaan eten bij Flowers een hip resto met lekker vers eten. Ulrike mag helaas geen lokaal biertje proeven omdat ze enkel haar belgische idenditeitskaart mee heeft en geen paspoort. Lesje geleerd !

Moe maar voldaan kruipen we in bed.

Geplaatst door Exhalations 8:11 Gearchiveerd in Verenigde Staten Tagged seattle washington rei space_needle pike_place_market Reacties (0)

Canada & USA 2011 - dag 1

donderdag 21 juli 2011 - Van Brussel tot Seattle

Route: Brussel - Montréal - Toronto - Seattle
Afstand: 9389 km
Activiteiten: films, films en nog eens films zien
Weer: overgeconsumeerde airco-lucht
Wildlife: /
Overnachting: University Inn

Vandaag is de grote vertrekdag. We staan vroeg op en vertrekken rond 7h00 naar het vliegveld van Zaventem waar we, dankzij een toegewijde 'vrijwilliger', worden afgezet aan de departure-hall. Het is even slikken wanneer we onze zakken proberen meesleuren: we dragen elk een grote trekrugzak van een 12 à 15-tal kg (met kleren, kookgerief, mattekes en slaapzakken) op de rug en een bijna even zware rugzak op de buik (met de reisboeken, leesboeken en andere zware rommel). Daarnaast draag ik nog een fototas met mijn splinternieuwe Canon EOS D550 rond de schouder.

Nadat we de nodige croissants en fruitsap hebben gekocht, checken we in voor onze vlucht met Air Canada. Onze rugzakken bergen we op in een flightbag en geven we met veel plezier af. Aan de gates genieten we van een Starbucks-koffie om in de Seattlesfeer te komen en eten we ons ontbijt op. Ulrike heeft zich blijkbaar vergist en de vlucht vertrek een uur later dan gedacht, we hebben dus zeeën van tijd om wat te lezen over Seattle.
Het belooft een lange dag te worden want onze vlucht maakt een tussenstop in Montréal én we moeten in Toronto overstappen.

Tijdens de vlucht van Brussel naar Montréal houden we ons bezig met de vele films en tv-programma's die ter beschikking zijn aan boord. Na een maaltijd ("pasta or chicken?") en vele drankjes komen we eindelijk toe in Montréal.

In Montréal moeten we het vliegtuig verlaten, aanschuiven voor de customs van Canada, onze rugzakken van de band halen en op een andere band overplaatsen om dan weer in het zelfde vliegtuig te stappen, op dezelfde zitplaatsen! Kwestie van bezig te blijven....

Enkele uren later komen we toe in Toronto en kunnen we hetzelfde weer herhalen: rugzakken oppikken, weer afzetten en door de American customs geraken. Zoals gewoonlijk loopt dit laatste niet al te vlot aangezien ik twee paspoorten heb: één vervallen paspoort met een amerikaans visum en een recent paspoort zonder visum. Beide paspoorten zijn frans maar ik woon wel in België. De officer heeft moeite om het te begrijpen en doet moeilijk. Uiteindelijk krijg ik de "approuved" stempel, eten we een kleinigheid en stappen we op ons vliegtuig voor Seattle. De vlucht duurt nog een 5-tal uur maar daar slapen we gemakkelijk doorheen.

Helemaal moe en afgepeigerd komen we toe in SeaTac, Seattle. Daar nemen we de Link Light Trail naar Seattle downtown waar we overstappen op een bus richting University district. Onderweg worden we meermaals aangesproken door locals die willen weten waar we vandaan komen en naartoe gaan. Op de bus drukken we de kabel in wanneer onze halte nadert en we wandelen verder naar ons hotel University Inn. We smijten onze rugzakken af, frissen ons op en kruipen rechstreeks in bed. Het is ongeveer 22u00 lokale tijd en we zijn bijna 24h onderweg geweest.

Geplaatst door Exhalations 13:42 Gearchiveerd in Verenigde Staten Tagged canada air plane seattle brussels Reacties (0)

Canada & USA 2011- Route

Bekijk Canada & USA 2011 op Exhalations's reiskaart.

Geplaatst door Exhalations 8:22 Gearchiveerd in Canada Tagged west usa canada planning Reacties (0)

Canada & USA 2011- Planning

dag 1 - Brussel-Seattle
dag 2 - Seattle
dag 3 - Seattle
dag 4 - Seattle-Cheff Guest Ranch
dag 5 - Chef Guest Ranch-Glacier NP
dag 6 - Glacier NP
dag 7 - Glacier NP-Kananaskis PP
dag 8 - Banff NP
dag 9 - Banff NP
dag 10 - Yoho NP-Icefields Parkway
dag 11 - Icefields Parkway
dag 12 - Icefields Parkway-Jasper NP
dag 13 - Jasper NP
dag 14 - Jasper NP-Wells Gray PP
dag 15 - Wells Gray PP
dag 16 - Wells Gray PP-Vancouver
dag 17 - Vancouver
dag 18 - Vancouver-Sidney Spit
dag 19 - Sidney Spit-Victoria-Olympic NP
dag 20 - Olympic NP
dag 21- Olympic NP-Seattle
dag 22- Seattle-Brussel
dag 23- Aankomst Brussel

Geplaatst door Exhalations 8:00 Gearchiveerd in Canada Tagged canada Reacties (0)